Nová pandémia koronavírusu rozobrala celý letecký systém. Do vlaňajšieho apríla poklesli domáce a medzinárodné lety o 70% a 80%. To malo obrovský vplyv na pokles akcií leteckých spoločností.
Hlavné letecké spoločnosti zaviedli opatrenia na utiahnutie opaskov prostredníctvom zamestnancov, konsolidácie terminálov a vyradenia častí svojej flotily z prevádzky. S nedávnym schválením vakcíny na Covid-19 sa však priemysel môže konečne pozrieť na zotavenie po pandémii.
V posledných mesiacoch po schválení vakcíny rástli akcie leteckých spoločností. Avšak s malými zásadnými zmenami v rezerváciách za posledných pár mesiacov sa zdá, že zmysluplné zotavenie je ešte stále v nedohľadne.
Niektoré spoločnosti dosiahli pri riešení krízy lepšie výsledky ako iné. Je však potrebné povedať, že tí, ktorí dosiahli dobré výsledky, mali silné zisky so silnou súvahou. Okrem toho boli iniciatívni ohľadom hotovosti a pri zavádzaní bezpečnostných opatrení na obnovenie dôvery cestujúcich.
Pozrime sa teraz na niektoré akcie leteckých spoločností, ktoré sú najmenej sľubné pri odraze od účinkov pandémie.
- American Airlines (NASDAQ: AAL)
- Copa Holdings (NYSE: CPA)
- United Airlines (NASDAQ: UAL)
Dividendový výnos: 1,91%
American Airlines (AAL:NASDAQ)
Akcie spoločnosti American Airlines vzrástli za posledný mesiac o 10% na základe stimulačných fám a nárastu distribúcie vakcín Covid-19. Ostali nám len oči pre plač z nepríjemnej reality, ktorej spoločnosť tento rok čelí.
AAL má v súčasnosti najvyšší dlh v priemysle a akákoľvek ďalšia dlhová záťaž by mohla spôsobiť, že klope na dvere bankrotu. Akcie AAL klesli za posledných 12 mesiacov na neuveriteľných 35%.
Nedávno informovala o svojich celoročných výsledkoch – v roku 2020 stratila rekordných 8,9 miliárd dolárov. Tržby vo štvrtom štvrťroku vo výške 4 miliárd dolárov boli medziročne nižšie o 64%. Podľa vlastných slov generálneho riaditeľa Douga Parkera: „Naše finančné výsledky za štvrtý štvrťrok uzatvárajú najnáročnejší rok v histórii našej spoločnosti.“
Navzdory maximálnemu úsiliu je navyše hotovosť stále na značných 30 miliónoch dolárov.
Ani tento rok nevyzerá dobre, pretože spoločnosť očakáva v prvom štvrťroku pokles kapacity o 45%. Preto napriek tomu, že prežila, American zaostáva za svojimi konkurentmi, ktorí sú už v počiatočných fázach zotavenia.
Dividendový výnos: 3,49%
Copa Holdings (CPA:NYSE)
Stredoamerický dopravca Copa Holdings bol uprostred oživenia predtým, ako pandémia rozvrátila všetok jeho pokrok. Tržby dosiahli v druhom štvrťroku medziročne takmer 98%, so stratou na akciu takmer 2,70 dolárov.
Okrem toho sú akcie CPA neuveriteľne predražené a ich forwardový pomer predaja EV prekračuje priemer v priemysle o 160%. Preto s toľkými rozdielmi v cene a základoch predstavuje jednu z neatraktívnejších investícií v tomto sektore.
Posledné výsledky CPA vykresľujú temný obraz o bezprostrednej budúcnosti dopravného lietadla. Celkové prevádzkové výnosy medziročne poklesli o 95%, s faktorom vyťaženia iba 59,6% v porovnaní s 85,6% v rovnakom období minulého roka. Čistá strata sa navyše postupne rozšírila na záporný EPS vo výške 2,86 dolárov.
Finančný pokles bol v tomto štvrťroku navyše priemerne na úrovni 36 miliónov dolárov mesačne, čím sa ročná miera rastu dlhu zvýšila nad 2 000%. Odhady štvrtého štvrťroka poukazujú na mierne oživenie výnosov, zdá sa však, že zmysluplné oživenie je ešte stále ďaleko.
United Airlines (UAL:NASDAQ)
United Airlines patrili medzi tie najvýkonnejšie z leteckého priemyslu. V riadení likvidity počas krízy sa spoločnosti darilo pomerne dobre, ale vysoké kapitálové výdavky sú tŕňom v oku.
Má jednu z najstarších hlavných flotíl medzi svojimi kolegami a má viac ako 20 miliárd dolárov v kapitálových výdavkoch. Akcie UAL prešli v uplynulom roku bojom so znížením výnosov o 44%.
Spoločnosť nedávno zverejnila svoje skľučujúce výsledky za štvrtý štvrťrok. Za štvrťrok zaznamenala stratu 1,9 miliardy dolárov, rok predtým zisk 641 miliónov dolárov. Tržby poklesli takmer o 70% na 3,41 miliárd dolárov a zaostali za odhadmi analytikov na úrovni 3,44 miliárd dolárov. Aerolinka vykázala masívnu čistú stratu za celý rok 7,07 miliárd dolárov, čo je najväčšia strata od roku 2005.
Okrem toho United počas štvrtého štvrťroka prišla v priemere zhruba o 33 miliónov dolárov denne, čo prekročilo očakávania manažmentu. Za prvý štvrťrok 2021 budú príjmy pravdepodobne o 65% až 70% nižšie ako v roku 2019. Spoločnosť je presvedčená, že by mala dosiahnuť predpandemické rezervy do roku 2023.
Letecká spoločnosť uviedla, že príjmy v prvom štvrťroku pravdepodobne klesnú o 65% až 70% pod úroveň roku 2019. United navyše v tomto štvrťroku stratila v priemere okolo 33 miliónov dolárov denne, vrátane dlhov a odstupného. Spoločnosť United Airlines uviedla, že očakáva prekonanie svojich predpandemických marží do roku 2023, varovala však, že predaj utrpí začiatkom tohto roka, keď bude pretrvávať zdravotná kríza Covid.
Zdroj: investorplace
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.