7 akcií leteckých spoločností na sledovanie

Akcie Americké akcie Dividendy Doprava

Druhá časť

Máme konečne pred akciami leteckých spoločností jasnú oblohu? Je príliš skoro vidieť veci jasne, ale začína sa to zlepšovať. Oznámenie úspešnosti vakcíny od spoločnosti Pfizer (NYSE:PFE) spustilo seizmický posun na akciovom trhu. Obchodníci začali upúšťať od svojich technologických akcií a akcií home officov, keď začali kupovať letecké spoločnosti, ktoré prevádzkujú okružné plavby, reštaurácie, maloobchody a ďalšie akcie na zotavenie sa z pandémie.

A to dáva zmysel. Odvtedy sme sa dozvedeli ešte viac pozitívnych správ. Napríklad vakcína Moderna (NASDAQ:MRNA) priniesla vynikajúce výsledky aj v klinických skúškach a poskytla svetu záchrannú sieť, ak sa s kandidátom od Pfizer niečo pokazí.

Dúfajme, že sa tak môžeme začať tešiť na post-pandemický svet raz a navždy.

Obchodníci, ktorí sa zaoberajú leteckým a kozmickým priemyslom, môžu začať pri týchto menách. Tu sú tipy na sedem popredných akcií leteckých spoločností:

  • United Airlines (NASDAQ: UAL)
  • Southwest Airlines (NYSE: LUV)
  • American Airlines (NASDAQ: AAL)
  • Delta Airlines (NYSE: DAL)
  • Hawaiian Airlines (NASDAQ: HA)
  • Volaris (NYSE: VLRS)
  • Copa Airlines (NYSE: CPA)

American Airlines (AAL:NASDAQ)

Ďalšou spoločnosťou je American Airlines, ktorá mala strašný rok 2020. Pokiaľ ide o pandémiu, spoločnosť bola pravdepodobne najagresívnejšia z hlavných leteckých spoločností. Spôsobilo to desiatky miliárd dolárov na dlhu, aby sa odkúpilo viac jej vlastných akcií.

Zdá sa, že American verila, že letecký priemysel prekonal svoje predchádzajúce problémy a že bude už navždy ziskový. Už v roku 2017 povedal generálny riaditeľ Dough Parker počas diskusie o leteckých spoločnostiach: „Starý svet bol temnotou, ale teraz je tu svetlo […] Viem, že zniem ako evanjelista, ktorý o tom hovorí. Nemyslím si, že ešte niekedy prídeme o peniaze.“

päťročný graf American Airlines, zdroj: GOOGLE

Samozrejme, táto viera bola scestná. A pretože American vynakladala tak veľké prostriedky na spätné odkúpenie akcií a ďalšie zbytočné výdavky, vstúpila do pandémie s najväčším dlhom zo všetkých hlavných dopravcov.

Výsledkom bolo, že American musela masívne riediť akcionárov, aby získala peniaze a rozsvietila svetlá. A keďže sa jej straty budú hromadiť, spoločnosť bude nútená vydávať ešte viac akcií a dlh s vysokými výnosmi. Tým sa udrží cenová ponuka.

Hawaiian Airlines (HA:NASDAQ)

Spoločnosť Hawaiian Airlines nie je práve najznámejším americkým dopravcom.

V deň, keď sa objavili správy o vakcínach od Pfizer – boli akcie HA jediným najväčším ziskom z tohto odvetvia. Akcie stúpali o viac ako 50%. Schopnosť spoločnosti HA skladovať toľko hodnoty za jeden deň hovorí o riziku aj o príležitosti spojenej s regionálnym dopravcom.

Čím je spoločnosť Hawaiian Airlines jedinečná? Spoločnosť je tvrdou hrou na cestovný ruch. Podľa havajskej štátnej vlády utrpel štát oveľa horšie ako celkovo národné hospodárstvo. Analytici vidia, že ekonomika Havaja sa za celý rok 2020 zmenšuje o 12,3%. To je oveľa horšie ako 5%-ný pokles, ktorému bude americká ekonomika v tomto roku čeliť.

päťročný graf Hawaiian Airlines, zdroj: GOOGLE

Dôvod pozoruhodnej nedostatočnej výkonnosti Havaja nie je ťažké určiť – príchody na Havaji v cestovnom ruchu klesli v druhom štvrťroku medziročne o 98,8%. “Nezvestní” turisti znamenali chýbajúci predaj leteniek pre Hawaiian Airlines. Kolaps odvetvia cestovného ruchu navyše celkovo zasadil drvivú ranu miestnym podnikom na Havaji.

Dobrou správou však je, že hoci Havaj patrí medzi najviac postihnuté štáty, dá sa očakávať na obrovský návrat. Za predpokladu, že vakcína bude úspešná a čoskoro široko dostupná, akcie spoločnosti by sa mohli zotaviť dych vyrážajúcou rýchlosťou. Vláda Havaja už zrušila svoju niekdajšiu povinnú 14-dňovú karanténu pre cestujúcich prichádzajúcich na ostrovy. A spoločnosť Hawaiian Airlines mala k poslednej správe o príjmoch stále hotovosť vo výške 979 miliónov dolárov.

Spojte tieto faktory a spoločnosť Hawaiian Airlines by mala mať dostatok „vzletovej a pristávacej dráhy“, aby vydržala, kým sa turizmus v roku 2021 obnoví.

Volaris (VLRS:NYSE)

Ďalším výberom akcií leteckých spoločností, ktoré by mali investori zvážiť, je mexický Volaris. Spoločnosť je atraktívna z niekoľkých dôvodov v porovnaní s väčšinou jej konkurencie v USA.

Po prvé,  Volaris má oveľa nižšiu nákladovú základňu, pretože veľa svojich výdavkov hradí v mexických pesách namiesto v amerických dolároch – napríklad rozdiel v mzde medzi pilotom pôsobiacim v Mexico City a New Yorku môže byť značný. Všeobecnejšie povedané, spoločnosť má štruktúru s veľmi nízkymi nákladmi a má zjednodušenú ponuku letov.

To znamená, že Volaris má historicky väčšiu koreláciu s cenou ropy ako iné letecké spoločnosti. Je to tak preto, lebo palivo pre tryskové motory je proporcionálne oveľa väčšia časť nákladovej základne Volaris. Letecká spoločnosť preto – vzhľadom na súčasnú hospodársku krízu – profituje viac ako jej konkurenti. Cena leteckého paliva sa prudko znížila a na konečnom výsledku spoločnosti Volaris záleží oveľa viac ako na konkurenčných leteckých spoločnostiach, ktoré majú režijné náklady v iných oblastiach.

päťročný graf Volaris, zdroj: GOOGLE

Na základe čísel, ktoré podali traja mexický verejne obchodovaní prevádzkovatelia letísk – ASUR, PAC a OMA – sa teraz prevádzka vracia na 55% normálnej úrovne. To je ďaleko pred tým, čo vidíme v USA a Európe. Samotný Volaris je späť na 82% úrovne bežnej premávky a absorbuje cestujúcich z bojujúcich konkurentov.

Mexiko malo toto leto obrovskú vlnu Covid-19, ktorá však rýchlo vybledla. Vďaka tomu sa dokázalo vrátiť k niečomu normálnemu oveľa rýchlejšie ako zvyšok Severnej Ameriky. Krajina už má svoje medzinárodné hranice a sektor cestovného ruchu otvorené už mesiace. To by malo spoločnosti Volaris v nasledujúcich mesiacoch výrazne prospieť. Avšak je potrebné zvážiť nákup na základe výnosnosti peňazí.

Copa Airlines (CPA:NYSE)

Ak zostaneme v Latinskej Amerike, posledným výberom z akcií leteckých spoločností je Copa, hlavná letecká spoločnosť v Paname. Zatiaľ čo samotná Panama je malý trh, spoločnosť Copa má rozsiahly systém uzlov vedený zo Spojených štátov ďaleko do Južnej Ameriky cez centrálne umiestnené letisko v Panama City. Navyše, CPA historicky prekonala väčšinu svojich kolegov v Severnej a Latinskej Amerike.

päťročný graf Copa Airlines, zdroj: GOOGLE

Čiastočne to je dôsledkom konkrétnych konkurenčných výhod. Napríklad vo väčšine centrálnej Ameriky neexistuje žiadna významná konkurenčná letecká spoločnosť. To spoločnosti Copa umožnilo účtovať neobvykle vysoké cestovné na krátkych trasách v okolí a na jadre letiska v Panama City. Všeobecnejšie povedané, vedenie sa tiež vyhlo pokušeniu rásť príliš rýchlo a zabránilo sa budovaniu impéria, ktoré vyrúbalo dnes už bankrotujúcich rivalov Latam (OTCMKTS: LTMAQ) a Avianca (OTCMKTS: AVHOQ). Tieto základné silné stránky by mali pomôcť akciám CPA pokračovať v zotavovaní aj v budúcnosti.

Zdroj: investorplace

Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu. 

Ohodnoť článok

Pridaj komentár