O Wall Street koluje niekoľko vtipov, ktoré vysvetľujú divokú jazdu na americkom akciovom trhu počas tohtoročného leta – ako napríklad „Prečo sa obria rally náhle zastavila 2. septembra? Pretože všetci obchodníci na mobilných aplikáciách sa museli vrátiť do školy.“ Alebo možno preto, že sa blíži sezóna NFL (a spolu s ňou stávky na futbal).
Nie je prekvapením, že keď je situácia na trhu neobvyklá, ukazujú profesionálny obchodníci prstom na retail. Ale je pravdou, že za pohybmi v čase covidu toho stojí pravdepodobne viac ako len znižovanie sadzieb a vládne stimuly. Rast obchodovania bez poplatkov, možnosť obchodovať s frakciami akcií a možno aj pocit, že nie je nič lepšie, podnietili novú vlnu záujmu verejnosti o akciový trh. Podľa analýzy Larryho Tabbyho z Bloomberg Intelligence teraz maloobchodní obchodníci tvoria 20% obchodovania s akciami, čo je nárast z 15% v minulom roku.
Takže možno koniec leta a rušenie karantén skutočne malo nejaký psychologický účinok a prispelo k 5%-nému poklesu na S&P 500 proti nedávnym maximám. „Či už ste učiteľ, majiteľ reštaurácie, posilňovne alebo dokonca športový stávkar – je tu september, a tak sa pravdepodobne vrátite k svojej každodennej práci,“hovorí Julian Emanuel, hlavný stratég pre obchodovanie s cennými papiermi a derivátmi v spoločnosti BTIG. „Takže vaše zameranie na obchodovanie na trhu sa musí logicky zmenšiť,“ dodáva.
Na trhu, kde sa investori, ktorí držia dlhodobo, stretávajú s zaistenými fondmi, bleskurychlými počítačmi a teraz už aj armádou nových obchodníkov, ktorí sa ešte len učia hrať, existuje priestor pre diskusiu o tom, kto hýbe cenami. To platí aj v prípade najnovšej posadnutosti trhu – akciových opcií.
Obchodovanie s týmito derivátmi sa počas leta rozmohlo a je dôvod sa domnievať, že hralo svoju úlohu pri prudkom náraste akcií populárnych technológií (a indexov, na ktorých dominujú). Drobní investori kupovali call opcie, ktoré im dávajú právo kúpiť akcie do určitého dátumu za určitú cenu.
Pre pochopenie call opcií uvažujme o Apple, ktorého akcia 14. septembra stála približne 114 dolárov. Jedna z najčastejšie obchodovaných call opcií na Apple stojí iba 1,29 dolárov a jej majiteľovi umožňuje do 25. septembra kúpiť akciu za 120 dolárov (tejto cene sa hovorí „strike“). Ak do tej doby cena akcie nedosiahne 120 dolárov, opcia vyprší a jej vlastník stratí celú svoju investíciu.
Ale veľké nárasty cien akcií môžu viesť k ešte väčším nárastom cien opcií. Ak Apple do tohto dátumu vzrastie na 140 dolárov, opcia, ktorá stojí 1,29 dolárov, by mala mať hodnotu okolo 20 dolárov (rozdiel medzi 120 dolárov a 140 dolárov). To je zisk 1 500%, o ktorom snívajú krátkodobí obchodníci.
Obchodníci s opciami nekupujú akcie priamo – uzatvárajú vedľajšej stávky. Ale (a čo je u niektorých teórií o tom, čo sa stalo tento rok v lete, zásadné) nárasty cien call opcií môžu nepriamo hnať ceny akcií, na ktoré sú naviazané, hore. Rastúce ceny call opcií totiž vysielajú býčie signály. Tiež špecializovaní obchodníci, tzv. tvorcovia trhu, ktorí call opcie vytvorili, musia reagovať a akcie kúpiť. Možno budú musieť túto zmluvu vyrovnať a majiteľovi opcie akcie doručiť. Takže si pre zaistenie kúpia nejaké akcie, aby sa uistili, že ich nebudú musieť kupovať viac za vyššiu cenu.
„Ak príde retailový investor a kúpi si túto opciu na Teslu, kupuje si ju od tvorcu trhu,“ povedal Benn Eifert, hlavný investičný riaditeľ hedžového fondu QVR Advisors. „Akonáhle sa približuje striku, stane sa to, že tvorca trhu, ktorý držal druhú stranu tejto pozície, bude musieť zvýšiť veľkosť svojho zaistenia.“ Inými slovami, potrebovali toto leto kupovať viac akcií.
Nešlo len o jednotlivcov na Robinhood a ďalších sprostredkovateľských platformách bez provízie, ktorí prepadli opčnej horúčke. Správy naznačujú, že aj japonský investičný konglomerát SoftBank Group aktívne nakupoval call opcie zamerané na technologické akcie, ktorých cena je vysoko.
Veľkým hráčom, ktorí sú veľkými obchodmi schopní hýbať s trhmi, sa hovorí veľryby. Skutočnou veľrybou na opčných trhoch tento rok v lete však nebola SoftBank, ale práve kolektívne akcie drobných obchodníkov s malou hotovosťou, ktorí vytvorili „obrovské množstvo neprirodzeného nákupného tlaku u hŕstke akcií,“ uvádza správa výskumnej firmy SentimenTrader.
Z opčných obchodov na 10 alebo menej kontraktov (čo pravdepodobne odkazuje na retailových obchodníkov) išlo 53% do call opcií, ktoré boli novo vytvorené za účelom uspokojenia dopytu, čo je rekordná hodnota.
Ak by jedna z týchto veľrýb (SoftBank alebo kolektív drobných investorov) bola naozaj veľkým faktorom, bola by to dobrá správa pre celkový trh, hovorí Michael Purves, generálny riaditeľ spoločnosti Tallbacken Capital Advisors. Zatiaľ čo niektorí obchodníci utrpeli poklesom technológií, ktorý začal 2. septembra, nejde o druh straty, ktorý by bol nákazlivý. Netlačia na navyšovanie hotovosti, ktorá by spôsobila predaje aj na iných trhoch.
Na myšlienku, že sa z retailových investorov stala nová veľryba, si profesionáli budú musieť zvyknúť. Mohli by byť zdrojom dopytu, ktorá povedie k vyšším naceneniam akcií? Alebo vytvorí väčšiu volatilitu? „Som si dosť istý, že odpoveďou je, že navýši už existujúce trendy,“ hovorí Purves. Nebuďte teda prekvapení, až príde ďalšia vlna podobných vtipov.
Zdroj: kurzy.cz
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.