Mukesh Ambani chce vybudovať globálnu technologickú firmu. Ak sa mu to podarí, môže sa jeho mobilný operátor a jeden z ťahúňov indickej digitalizácie JioPlatforms čoskoro zaradiť medzi takých hráčov ako Google, Amazon, Alibaba alebo Tencent, napísal CNN Business.
Telekomunikačné impérium JioPlatforms disponuje už teraz ekosystém aplikácií, ktoré pokrývajú všetko od internetových nákupov potravín po video-streaming a cez mobilnú sieť Reliance Jio obsluhujú 388 miliónov predplatiteľov. Okrem toho JioPlatforms pracuje na smart domácnostiach, prepojených vozidlách alebo bezpečnostných systémoch.
Lenže ambície najbohatšieho muža Ázie sú ešte väčšie. Počas niekoľkých týždňov sa mu podarilo dať dohromady niekoľko prvotriednych amerických investorov a cez 5 miliárd dolárov od Faceboku. Môže tak pokračovať v úsilí ovládnuť indický internet, ktorý rastie najrýchlejšie na svete.
Reliance Industries vyrástla pod Ambaniho vedením z ropnej a energetickej firmy do bujného konglomerátu, ktorý zahŕňa retailové obchody; mobilného operátora, devastujúceho svoju konkurenciu; poskytovateľa širokopásmového internetu a digitálnych platforiem. „Ambani si želá, aby JioPlatforms nebola len telekomunikačná spoločnosť, ale budúci indický Google alebo Tencent,“ uviedol podľa CNN analytik americkej spoločnosti PitchBook – Wylie Fernyhough.
Aby Ambani posunul svoje plány ďalej, potreboval niekoho zo Silicon Valley. Preto jeho spolupráca za 5,7 miliardy dolárov s Facebookom a hlavne s jeho službou pre bezplatné zasielanie správ a telefonovanie – WhatsApp. Americká internetová spoločnosť kúpi desaťpercentný podiel v Jio Platforms a získa významný oporný bod na indickom trhu, kde sa WhatsApp chystá spustiť platobnú službu.
Transakcia, ktorá stále čaká na súhlas regulátorov, naznačuje, že Ambani a Facebook sa pokúšajú vytvoriť „taký typ platformy, kde môžete robiť všetko, od mobilného bankovníctva cez posielanie správ a sociálne médiá,“ uviedol Fernyhough. Inými slovami, indickú verziu služby Wech od Tencent, ktorá je populárna v Číne.
Na rozdiel od Tencent má ale JioPlatforms tiež masívnu mobilnú sieť, vďaka ktorej môže vybudovať širokú užívateľskú základňu. „Boli sme už svedkami toho, ako e-commerce, obsah, cloud, technologické firmy nahrádzajú tradičné telco,“ uviedol Tarun Pathak, analytik Counterpoint Research.
Myšlienku, že Ambanimu pomáha vybudovať „super aplikáciu“ Facebook, odsunul do pozadia s tým, že obe firmy budú v Indii naďalej fungovať samostatne. Obe ale poskytujú „stavebné kocky malým firmám pre prístup na internet,“ povedal Ajit Mohan, viceprezident a managing director Facebooku pre Indiu.
Potraviny ako cesta k dominantnému postaveniu
Prvým cieľom tohto partnerstva je internetový predaj potravín. Potraviny ako také tvoria 70% indického maloobchodného trhu, tvrdí spoločnosť Bernstein. Tiahnu ho drobné lokálne obchodíky, ktorým sa v Indii hovorí kirana, pričom viac ako 90% tohto trhu nie je organizovaného.
Celkový maloobchodný trh by mal do roku 2025 zdvojnásobiť svoju veľkosť na skoro 1,3 bilióna dolárov – zo 676 miliárd dolárov v roku 2018. Lenže indický internetový trh s potravinami je proti tomu malý. V tomto roku sa jeho hodnota pohybuje okolo 3 miliárd dolárov, tvrdí analytická firma Forrester. Toto číslo ale rastie, pretože pandémia rýchlo mení zvyklosti ľudí.
Keď bol na konci minulého roka spustený JioMart, vytkol si za cieľ presvedčiť 30 miliónov malých obchodíkov, aby obchodovali na jeho platforme. A pandémia Covid-19 a sprievodné reštriktívne opatrenia v Indii tento trend urýchlili. Ako nástroj k tomu slúži WhatsApp, ktorý ako svoju hlavnú textovaciu aplikáciu používa viac ako 400 miliónov Indov. Tí tiež často píšu priamo firmám, keď si chcú kúpiť tovar alebo vedieť viac o produktoch a službách. Zapojenie do JioMart by mohlo fungovať aj preto, že tiež používa WhatsApp, takže rodinné obchodíky by sa nemuseli učiť ovládať novú aplikáciu.
JioMart a WhatsApp „skomplikujú život Amazonu a FlipKart,“ ktorú vlastní Walmart, domnieva sa Satish Meena, analytik Forrester. Karanténne opatrenia totiž ukázali, že Amazon a FlipKart nemajú v súčasnosti vybavenie na dodávky potravín v Indii.
Spoliehať sa na miestne obchody typu kirana má ale svoje nevýhody – nemusia mať prehľad o tom, čo majú na sklade, pretože mnoho ich majiteľov si podobné údaje zapisuje do knihy a škrtá, keď má vypredané. Keby sa JioMartu podarilo angažovať milióny kirana a pomôcť im sledovať stavy zásob, mohlo by to zmeniť pravidlá hry.
Príliv investorov
Krátko po oznámení dohody s Facebookom zverejnila JioPlatforms ďalšie tri veľké investície od Silver Lake, Vista a General Atlantic, celkom za 3,2 miliardy dolárov. Najnovšie svoju investíciu do JioPlatforms oznámila investičná spoločnosť KKR & Co so sídlom v New Yorku a to v hodnote 1,5 miliardy dolárov. Spoločne s ďalšími transakciami tak indická digitálna spoločnosť získala za tento mesiac finančné prostriedky celkovo za 10 miliárd dolárov.
Najnovšia investícia od KKR pritom oceňuje JioPlatforms na zhruba 65 miliárd dolárov, čo z nej robí druhú najhodnotnejšie samostatnú indickú technologickú firmu po Tata Consultancy Services.
Ambani potrebuje peniaze nielen na inovácie a diverzifikáciu svojho impéria smerom od ropy a od petrochémie, ale aj na umorenie narastajúceho dlhu. Len v tomto roku by Reliance Industries chcela eliminovať čistý dlh vo výške 21,4 miliardy dolárov a do marca budúceho roka by chcela patriť k firmám, ktoré ho majú nulový. K tohtoročnému marcu mala na knihách zhruba 44 miliárd dolárov. V rope aj v iných sektoroch pritom firma zakúša masívne prepady.
Investori by ale svoje peniaze do Ambaniho ambícií mohli hrnúť aj naďalej. Potenciál by mohli vidieť v „indickej verzii WeChatu“ a v tom, na koľko stoviek miliárd dolárov by raz mohla byť ocenená, domnieva sa analytik Fernyhough.
Zdroj: patria
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.