Nie je väčších rivalov v oblasti športovej módy ako je nemecký Adidas a americký Nike. Ako si vedú a ako sa to podpisuje na ich akciách? Do súperenia zasiahla koronavírusová kríza a tiež sa na tom prejavuje zahranično-politické hašterenie USA a Číny.
Nemecký Adidas si v posledných piatich rokoch vedie oveľa lepšie ako Nike. Najmä v oblasti rastu prevádzkových ziskov, zvyšovania podielu na severoamerickom trhu a budovaní pozícií v Číne.
Nedávno spoločnosť oznámila, že jej čínske tržby boli v 2. štvrťroku vyššie ako v rovnakom období minulého roka, čo naznačuje, že čínski spotrebitelia dávajú značke Adidas prednosť pred Nike.
Príčinou môže byť pretrvávajúce napätie medzi Čínou a USA. Nemecká vláda navyše oznámila, že od 1. júla znižuje DPH z 19 percent na 16 percent, čo firme Adidas nepochybne pomôže taktiež.
Dvojitá podpora
Akcie firmy Adidas (ADS:ETR) nedávno poskočili vyššie vďaka dvom trhovým výhodám. Jednou z nich je dohoda Nemeckej vládnej koalície na novom stimulačnom balíčku v objeme 130 miliárd eur, ktorý zahŕňa aj spomínané zníženie DPH, od 1. júla.
To ženie nemeckému podnikaniu vietor do plachiet a navyše môže viesť k znižovaniu DPH aj v ďalších krajinách EÚ.
Ešte dôležitejšie je však oznámenie, ktoré spoločnosť Adidas urobila ohľadom svojich doterajších tržieb v Číne za tohtoročný 2. štvrťrok, ktoré sú vyššie ako v rovnakom období minulého roka.
To bolo pre trhy prekvapením. Ukazuje to nielen ekonomické zotavenie čínskych spotrebiteľov, ale hlavne fakt, že môže byť Adidas v Číne kvôli napätiu v čínsko-amerických vzťahoch obľúbenejšie než Nike.
Kto z koho?
V priebehu zotavenia akcie Adidasu za Nike zaostávali.
Spoločnosť Nike dokázala vyrovnať straty z februára i marca a jej akcie dosiahli svojho absolútneho maxima. Akciám spoločnosti Adidas zostáva na dosiahnutie absolútneho maxima ešte 26 percent.
To len ukazuje, aká špekulatívne horúčka zúri okolo amerických akcií. Podľa aktuálnych čínskych ukazovateľov má totiž Adidas oproti Nike (NKE:NYSE) , na najrýchlejšie rastúcom a najvýznamnejšom spotrebnom trhu sveta, náskok.
Akcionári firmy Adidas sa navyše môžu utešovať faktom, že jej akcie mali od 1. januára 2015 celkový výnos 352%, zatiaľ čo akcie Nike len 121%.
V rokoch 2014-2015 prebiehala vo firme Adidas strategická reorganizácia, vďaka ktorej spoločnosť začala trend agresívneho rastu ziskov a jej zisk pred započítaním úrokov, daní a odpisov (EBITDA) stúpal oveľa rýchlejšie ako v prípade jej amerického konkurenta.
Ten sa navyše dostal do problémov aj na severoamerickom trhu, kde sa začalo pre zmenu dariť Adidasu.
Nedávny prepad EBITDA Adidasu bol spôsobený tým, že prvý štvrťrok firmy končí v marci, takže bola zasiahnutá vo všetkých geografických oblastiach, zatiaľ čo posledný fiškálny kvartál Nike končil februárom, takže sa do neho premietla iba situácia v Číne.
Rast marží
Kľúčovým katalyzátorom je pre Adidas rast marží EBITDA, aj keď v oblasti prevádzkových marží už Nemci dohnali Nike v roku 2019. V súčasnosti má teda trochu obmedzený potenciál, ale cestou k vyšším maržiam môže byť online priamy predaj spotrebiteľom.
V oblasti výnosov rastie Adidas evidentne rýchlejšie ako Nike. Napätie medzi USA a Čínou môže tento rozdiel vplyvom čínskeho dopytu ešte ďalej zvýšiť.
Akcionárov firmy Adidas by malo tešiť aj to, že sú jej akcie ocenené na cca 5%-né budúce FCF (výnos voľných peňažných prostriedkov). V porovnaní s 2,8%-ným výnosom voľného cashflow v prípade firmy Nike.
Opatrne sa stávkou na rast
Pre akcie výrobcov spotrebného tovaru, ako sú Adidas a Nike, sú kľúčovými rizikami zmeny v dodávateľských reťazcoch, nečakané udalosti a rast produktových nákladov. Jedným z významných rizík je aj dlhšia ekonomická recesia, pretože ekonomický rast je určujúcim faktorom spotrebných výdavkov.
Nakoniec je potrebné upozorniť, že ceny akciových titulov ďalej stúpajú, takže by si investori mali dať pozor, aby s vidinou budúceho rastu nepreplatili.
Zdroj: peak
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.