Dividendový aristokrat: Hormel Foods

Akcie Americké akcie Dividendy Spotrebiteľský sektor

Ako sa hovorí: pomaly, ale stále vpred. To je to, o čo predovšetkým ide pri dividendovom investovaní.

Spoločnosť Hormel Foods (NYSE:HRL) je presným príkladom tohto pomalého, ale stáleho rastu. Ako investor do HRL nezbohatnete cez noc, ale je lepšie stavať portfólia na mnoho rokov dopredu. Takže toto je firma na tento spôsob.

Spoločnosť Hormel Foods pôsobí v stabilnom sektore a má mnoho silných značiek, ktoré sú na špici svojich kategórií. Firma odmeňuje svojich akcionárov rastúcou dividendou už 54 rokov po sebe. Takže nie je len dividendovým aristokratom, ale je tiež dividendovým kráľom.

Prehľad podnikania

Firma Hormel Foods vznikla už v roku 1891, kedy George A. Hormel založil Geo. A. Hormel & Company v Austine v Minnesote. Jeho zákazníci si rýchlo obľúbili čerstvé bravčové výrobky, ktoré boli v tom čase úplnou novinkou. V roku 1926 spoločnosť ako prvá na svete vyrobila konzervovanú šunku.

Ak poznáte slovo „spam“ (ten e-mailový predovšetkým), tak za neho môžete poďakovať práve firme HRL, ktorá keď kedysi urobila reklamu na konzervovanú šunku, tak plagáty oblepili celé mestá. Od tej doby, keď sa povedalo „spam“, tak je to prosto a jednoducho hromada nevyžiadaného „niečoho“, dnes teda predovšetkým e-mailov.

Spoločnosť Hormel Foods rastie už celé desaťročia a dnes má trhovú kapitalizáciu 26 miliárd dolárov a generuje tržby presahujúce 10 miliárd dolárov ročne. Spoločnosť je viac ako sto rokov prevažne spracovateľom mäsových výrobkov, ale vďaka akvizíciám sa tiež rozrástla do ďalších oblastí podnikania. Spoločnosť predáva svoje výrobky v 80 krajinách po celom svete a medzi jej značky patria Skippy, SPAM, Applegate, Justin ‚s a viac ako 30 ďalších.

Vedenie spoločnosti vykázalo zmiešané výsledky za druhý štvrťrok 21. mája. Zisk zaostal za očakávaním, avšak tržby boli vyššie ako sa čakalo. Vedenie vykázalo za štvrťrok nárast objemu predaja o 4%, čo je v porovnaní s historickými výkonmi Hormel pomerne silný rast. Organický objem, ktorý nezahŕňa akvizície a odpredaje, vzrástol o 7%, zatiaľ čo organické tržby vzrástli počas štvrťroku o 6%. Zásobovanie sa potravinami začiatkom roka prinieslo menší bonus ako pre spoločnosť Hormel Foods, tak aj pre ďalších spracovateľov potravín, avšak považujeme to za prechodný jav.

Obchod s potravinami zaznamenal nárast tržieb o 8% na 683 miliónov dolárov, chladené jedlá klesli o 1% na 1,25 miliardy dolárov, Jennie-O vzrástla o 12% na 343 miliónov dolárov a medzinárodný obchod vzrástol o 2%. Maloobchodné tržby v USA vzrástli za štvrťrok o 16%, ale tento rast je neudržateľný.

Je zaujímavé, že spoločnosť v druhom štvrťroku vynaložila dodatočné náklady na dodávateľský reťazec, aby sa prispôsobila nižším objemom výroby a ďalším bezpečnostným opatreniam súvisiacich s COVID-19. Výsledkom boli nižšie prevádzkové marže, ktoré klesli o 120 bps na 12,1% tržieb. Odhady na tento rok boli stiahnuté, ale znížil sa odhad zisku na akciu z 1,75 dolárov na 1,65 dolárov z dôvodu nižšieho objemu predaja a zvýšených nákladov.

Perspektívy rastu

Zisk na akciu za posledné desaťročie rástol pekne, v tomto období sa medziročne znížil iba dvakrát. Relatívne konzistentné výsledky vyplynuli zo stáleho prúdu akvizícií a trochu aj z organického rastu. To umožnilo spoločnosti neustále zvyšovať dividendu.

päťročný graf Hormel Foods, zdroj: GOOGLE

Predpokladá sa rast zisku o 5% ročne, pretože by mohol byť pomalší ako v minulosti. Je vidieť rast tržieb ako primárnu hnaciu silu rastu zisku na akciu, pretože sa ukazuje, že marže a objemy môžu byť pre toto podnikanie nepredvídateľné. Spoločnosť Hormel Foods bude pravdepodobne pokračovať v nakupovaní svojho rastu, pretože jej staré podniky ho v súčasnej dobe negenerujú, mimo mimoriadnych okolností začiatkom roku 2020. Táto stratégia v minulosti fungovala. Vzhľadom k prílivu peňazí z predaja Cytosport môže Hormel ísť po podniku, ktorý lepšie zodpovedá jej dlhodobým plánom. Určite však odpredaje, okrem základných značiek samozrejme, poskytujú schopnosť pokračovať v raste v najbližších rokoch bez zbytočného stresu a tlaku na financie.

Konkurenčné výhody a bezpečnosť

Výplatný pomer je niečo cez polovicu zisku a očakáva sa, že taký zostane aj v dohľadnej budúcnosti. Management sa rozhodne zaväzuje k dividende, ale chce tiež získať rast, ktorý využíva hotovosť. Hlavnou konkurenčnou výhodou spoločnosti je 35 produktov, ktoré sú vo svojej kategórii č. 1 alebo č. 2. Spoločnosť má značky, ktoré sa osvedčili a pre konkurentov je ťažké zbaviť sa ich dominantného postavenia na trhu. Okrem toho má spoločnosť celosvetovú sieť distribútorov, s ktorou môže len málo potravinárskych spoločností súperiť. Zisk na akciu rástol počas Veľkej recesie, zatiaľ čo väčšina sveta bola v trochu zúfalých podmienkach, čo svedčí o defenzívnej povahe akcií.

Ocenenie

Pomer ceny a zisku bol v poslednom desaťročí volatilný, v roku 2009 klesol na 13, potom sa v roku 2016 vrátil na 23,4. Teraz je na 29,1 a dá sa veriť tomu, že sa časom významne posunie smerom k odhadu reálnej hodnoty 20-násobku zisku. To vedie k ročnému poklesu celkového výnosu o 7,2% v nasledujúcich piatich rokoch, pretože akcie sú dnes drahšie, než tomu bolo v minulom desaťročí. Vzhľadom k tomu, že spoločnosť bojuje s objemom a maržami, je oveľa pravdepodobnejší pokles násobku ocenenia než jeho rast. Pri súčasnom násobku je stále viditeľné významné riziko poklesu ceny a výsledky za druhý kvartál v tom len utvrdzujú. Predpokladá sa výrazne vyšší výnos za päť rokov, pretože ocenenie akcií by sa mohlo významne znížiť.

Záver

Akcie dnes vyzerajú celkom nadhodnotene. Spoločnosť sa snaží o rast bez obetovania marží, čo nefunguje. Pre nasledujúcich päť rokov sa nepredpokladá v zásade žiadny celkový ročný výnos, ktorý by sa skladal zo skromného dividendového výnosu, značného poklesu z nižšieho ocenenia a 5%-ného rastu zisku. Kvôli týmto faktorom je vhodnejšie pri súčasnej cene tohto dividendového kráľa predať.

Zdroj: investicnigramotnost

Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu. 

Ohodnoť článok

Pridaj komentár