Investori, ktorí hľadajú kvalitné dividendendové akcie, by ako medzi prvými mali zvažovať spoločnosti s najdlhšou históriou dividendového rastu. Dividendový králi je vybraná skupina 25 akcií s 50+ po sebe idúcimi rokmi zvyšovania dividend.
Colgate-Palmolive (CL:NYSE) vypláca svoju dividendu už od roku 1895 bez prerušenia a počas posledných 57 rokov dividendu zvýšila. Je tak aj členom dividendových aristokratov, čo je skupina 53 spoločností v indexe S&P500, s 25+ rokmi zvyšovania dividendy.
V tomto článku sa na Colgate-Palmolive pozrieme podrobnejšie.
Prehľad podnikania
Korene firmy Colgate-Palmolive siahajú až do roku 1806, kedy firmu založil William Colgate, ktorý v New Yorku začal podnikať so škrobom, mydlom a sviečkami. Firma teda existuje už viac ako 200 rokov. Colgate-Palmolive dnes vyrába výrobky pre ústnu hygienu, ako je zubná pasta, výrobky osobnej hygieny, ako je mydlo, domáce čistiace prostriedky, ale aj krmivo pre domáce zvieratá. Medzi jeho hlavné značky patrí Colgate, Palmolive, Hill ‚Science Diet a ďalšie.
Firma Colgate-Palmolive sa delí do štyroch segmentov:
- Oral Care (46% celkový predajov)
- Personal Care (20% celkový predajov)
- Home Care (18% celkový predajov)
- Pet Nutrition (16% celkový predajov)
Colgate-Palmolive 29. januára 2021 vydala správu o ziskoch vo štvrtom kvartáli 2020. Tržby boli vo výške 4,32 miliardy dolárov – o 170 miliónov dolárov vyššie než očakávali analytici, zatiaľ čo zisk na akciu bol vo výške 0,77 dolárov – o jeden cent nad očakávania.
Organický rast predajov, ktorý vylučuje jednorazové faktory, ako sú napr. výmenné kurzy, bol v štvrtom kvartáli 2021 vo výške 8,5% – o 3,1% vyššie ako sa očakávalo.
Celkový objem predaja vzrástol o 7,5%, na 4,32 miliónov dolárov. Hrubá marža bola v štvrtom kvartáli 2021 61,1%, rast o 100 bázických bodov.
Perspektívy rastu
Analytici očakávajú, že spoločnosť v najbližších rokoch porastie o 6% ročne.
Jedným z najdôležitejších rastových katalyzátorov Colgate-Palmolive je medzinárodný rast, najmä na rozvíjajúcich sa trhoch, ako je Čína, kde má Colgate-Palmolive 30%+ podiel na trhu. Viac ako polovica ročného predaja spoločnosti pochádza z rozvíjajúcich sa trhov.
Rozvíjajúce sa trhy sú pre americké firmy vyrábajúce spotrebiteľské produkty, ako je práve Colgate-Palmolive, extrémne atraktívne, pretože rozvíjajúce sa trhy, ako je Čína, India a mnoho ďalších, majú veľké množstvo obyvateľov a zažívajú prudký hospodársky rast.
Spoločnosť je vystavená kurzovému riziku, pretože predáva globálne, čo znamená, že predáva v mnohých rôznych menách, ale zisky vykazuje v dolároch, ktorý v posledných mesiacoch silno oslabil.
Svoju daň si vybarala aj volatilita cien komodít, aj keď spoločnosť prijala mnohé opatrenia na úsporu nákladov.
Vedenie firmy sa ďalej zameralo na zvýšenie organického rastu pomocou inovácií produktových radov. Teda iným spôsobom, než ako sa snažila do predminuloého roku = vytváraním podobných verzií existujúcich produktov, ale vytvorením (predstavením) zásadne iných produktov.
A zafungovalo to výborne, preto vedenie navýšilo rozpočet na vývoj a výskum.
Firma tiež zapojila influencerov, ktorí propagujú jej produkty. To pomohlo predovšetkým na veľkom čínskom trhu, kde aj naďalej tržby vysoko rastú. Vedenie firmy sa zameralo na výskum a vývoj a to predovšetkým tzv. prémiových produktov, ktoré títo influenceri propagujú online. Tento koncept sa vlani firme veľmi vyplatil na všetkých trhoch, kedy vygeneroval viac tržieb pri rovnakom objeme predajov.
Dividendový výnos: 2,23%
Konkurenčné výhody a výkonnosť počas recesie
Spoločnosť Colgate-Palmolive má mnoho konkurenčných výhod, ktoré za posledných 200 rokov podporili jej rast. Firma si vybudovala dominantné postavenie vo svojich hlavných kategóriách výrobkov, najmä potom v zubných pastách a zubných kefkách. Napríklad v zubnej paste trhový podiel Colgate-Palmolive trvale stúpa.
Dnes má firma väčší trhový podiel ako jej traja najväčší konkurenti. Takýto vysoký podiel na trhu dovoľuje firme Colgate-Palmolive si účtovať vyššie ceny za prémiové produkty a v priebehu času tieto ceny navyšovať. Cenová nadvláda je kritickou konkurenčnou výhodou, predovšetkým v sektore spotrebného tovaru.
Ďalšou veľkou výhodou Colgate-Palmolive je, že predáva produkty, ktoré sú nevyhnutnosťou moderného života. Spotrebitelia potrebujú prípravky na starostlivosť o ústnu dutinu, osobné a domáce zvieratá, aby si zaistili dobré zdravie a to nielen sebe, ale aj svojim domácim miláčikom.
Spoločnosť Colgate-Palmolive tak má zaistený stály dopyt, ktorý dáva spoločnosti konzistentnú ziskovosť a to aj počas recesie.
Výnosy spoločnosti Colgate-Palmolive na akciu počas finančnej krízy:
- zisk na v roku 2007 bol vo výške 1,69 dolárov
- zisk na akciu v roku 2008 bol vo výške 1,83 dolárov (nárast o 8,3%)
- zisk na akciu v roku 2009 bol vo výške 2,19 dolárov (nárast o 20%)
- zisk na akciu v roku 2010 bol vo výške 2,16 dolárov (pokles o 1,4%)
Colgate-Palmolive vytvorila v rokoch 2008 a 2009 (v najhorších rokoch finančnej krízy) kladný rast zisku. Spoločnosť dosiahla v roku 2009 rast zisku dokonca o 20%, vtedy naozaj nebolo veľa spoločností, ktoré by sa mohli pochváliť takým rastom. Zisky sa v roku 2010 mierne znížili, ale od roku 2011 už znova rástli.
Vysoká výkonnosť spoločnosti v rokoch 2007 až 2010 je zásluhou jej silného obchodného modelu a výkonných silných značiek. Vďaka týmto vlastnostiam je Colgate-Palmolive veľmi odolná firma voči recesiám.
Ocenenie a očakávané výnosy
Spoločnosť Colgate-Palmolive v najbližších rokoch pravdepodobne vykáže pomerne slabé výnosy, a to nie z dôvodu poklesu tržieb, ale skôr preto, že akcie už majú tento rast zahrnutý v cene. A teda cena bude skôr stagnovať alebo aj mierne klesať.
V nasledujúcich rokoch sa očakáva rast zisku na akciu o cca 6%. Pri súčasnej cene je dividendový výnos príliš nezaujímavých asi 2,2% ročne.
Akcie sa obchodujú s P/E násobkom vo výške necelých 24 očakávaného tohtoročného zisku. To je o trochu vyššie ako odhad férovej hodnoty, ktorá je vo výške 21.
Návrat k férovému oceneniu by preto v najbližších piatich rokoch viedol k cca -5%-nému poklesu ocenení.
Ak zvážime očakávaný rast ziskov a dividendový výnos, tak by celková návratnosť v nasledujúcich piatich rokoch mohla dosiahnuť asi 3-4%. To je príliš málo pre odporúčanie ku kúpe.
Dividendový výplatný pomer je asi 60%, takže dividenda má dostatok priestoru pre ďalší rast – navyše je dividendovým kráľom. Ďalšie navýšenie by mala firma oznámiť v polovici marca 2021.
Investori, ktorí nakúpili akcie za nižšiu cenu, sa tak môžu tešiť z vyššieho dividendového výnosu a ďalšieho rastu dividendy, ktorá sa bude zvyšovať ešte mnoho rokov.
Záver
Spoločnosť Colgate-Palmolive má veľmi pôsobivú históriu a to ako z pohľadu existencie firmy, tak postupného rozširovania svojho produktového portfólia a dĺžke pravidelného navyšovanie dividendy.
Je to vysoko kvalitná firma s niekoľkými prémiovými celosvetovými značkami. V poslednom roku sa vedenie firmy zameralo na inovácie a tým obnovilo firemný rast. Preto investori môžu očakávať, že spoločnosť v nadchádzajúcich rokoch nadviaže na vynikajúci výkon v roku 2020. Navyše je to spoločnosť odolná recesiám.
Bohužiaľ však cena na akciu je dnes veľmi vysoko a očakávaný ročný výnos je pod 4%, takže možno akcie Colgate-Palmolive označiť ako predaj, popr. pre ďalšie držanie a tešiť sa z pravidelného navyšovania dividendy… je to predsa len dividendový kráľ a to už niečo znamená!
A to znamená stabilitu a dlhodobý rastový potenciál dividend.
Zdroj: investicnigramotnost
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.