Kríza roku 2008 vystrelila ceny automobilových veteránov nahor. Urobí korona to isté? Ako investovať do starých áut a pre koho taká investícia vlastne je?
Možno práve vy nebudete súhlasiť, ale peniaze sú ! Tento rok ich pribúda zvlášť rýchlo a prirodzene tým strácajú na hodnote. Ľudí sa rozhliadajú, kam s nimi, kým ich inflácia celkom rozriedi. Po klasike – akciách, dlhopisoch, nehnuteľnostiach a zlatu – prichádzajú čoraz častejšie na chuť alternatívnemu investovaniu. Minulú krízu medzi inými vyhral aj ten, kto zainvestovala do automobilových veteránov. Prichádza s koronakrízou znovu čas, kedy sa „staré káry“ skokom zhodnotia ? Možné to je. Ale určite to chce mať znalosti. Alebo niekoho, kto ich má. Na niečo stačí sedliacky rozum – že sa oplatí hľadať vozidlo pokiaľ možno v pôvodnom stave, ideálne s dobre dokumentovanú históriou. Že cenu potenciálne dvíha úspešná pretekárska minulosť alebo spojenie s významnou osobnosťou. Lenže pred nákupom je potrebné urobiť dôkladnú prehliadku a kontrolu. Ak sa rozhodnete odľahčiť konto investíciou do štvorkolesového šviháka, nespoliehajte na vlastný úsudok a prizvite si experta. A ak nemáte na účte dosť núl, prípadne miesto v garáži, je tu možnosť investovať do veteránov prostredníctvo fondov. Tam by mal byť expert v cene.
Martin Tománek
analytik finančnej skupiny Partners
V súvislosti s koronakrízou môže cena automobilových veteránov vzrásť podobne, ako to bolo pri poslednej hospodárskej kríze … ale aj nemusí. Neodporučil by som určite kupovať staré auto len kvôli očakávanému zhodnoteniu. Ide o investíciu vhodnú pre tých, ktorí majú k veteránom a vôbec k automobilom hlboký vzťah. Výhody takejto investície sú zrejmé. Je na ňu veľmi pekný pohľad a víkendová prechádzka určite poteší. Kto by sa nechcel zviezť napríklad vo Forde Mustang Fastback z roku 1968 alebo v staršom Porsche 911, ešte so vzduchom chladeným motorom? Rovnako tak sú ale viditeľné nevýhody. Je to nemalá investícia, ktorá vyžaduje nezanedbateľné priebežné náklady. A nikdy nemôžete eliminovať riziko, že kúpite auto, ktoré v budúcnosti výrazne stratí na popularite, a teda aj cene. Pre vážnych záujemcov by som odporučil knihu Drop, Throttle, Oversteer od Jasona Paynter.
Lukáš Kovanda
hlavný ekonóm Trinity Bank
Investície do veteránov sú vhodné pre ľudí, ktorí už majú dosť peňazí investovaných inde. Majú vlastnú nehnuteľnosť, významnejšiu sumu v akciách a dlhopisoch, eventuálne v zlate alebo Bitcoine. A potom je tu druhá nutná podmienka. Musí ísť o nadšencov do veteránov. Bez nadšenia si nemožno vybudovať dostatočné odborné znalosti a sieť kontaktov v brandži. A bez nich sa človek môže veľmi ľahko spáliť. Bez nadšenia možno investovať do realít alebo akcií, kde nie sú potrebné tak špecifické expertízy a znalosti svojbytného prostredia. Alternatívne investovania typu „automobilový veterán“ si žiada „niečo viac“. Centrálne banky však zaplavujú svet lacnými peniazmi a možno predpokladať, že aj ceny veteránov sa v bubline z týchto lacných peňazí nafúknu. Takže tak podrobné vedomosti ako predtým už nie sú potrebné. Do veteránov dnes môže s úspechom investovať oveľa menej poučený človek než predtým. Komu nie je zhora dané, v apotéke síce nekúpi, ale tlačiareň dolárov alebo eur menom centrálna banka apotéka zastúpi.
Radovan Blažek
riaditeľ služby Swiss Life Premium
Pri investícii do veteránov ide vždy predovšetkým o emócie. A dlhodobý investičný horizont. Ako investičný poradca a vlastník veterána odporúčam v prvom kroku nákup vlastného automobilu. Ak nemáte voľné státisíce pre akvizíciu ikonických vozidiel typu Ferrari, MB SL 300 z 60. rokov, Porsche 911 zo 70. rokov a podobne, odporúčam kvalitné Youngtimer v dobrom technickom stave, s príbehom a nízkym počtom najazdených km, ako napríklad MB SL 500 z 90. rokov. Čo sa fondov týka, odporúčam zamerať sa na tie s dlhou históriou, preukázateľnými výnosy, kvalitnými investičnými komisiami a silným zázemím – vlastné garáže, dielne, široké portfólio ponúkaných vozidiel, vlastné renovácie a rad úspešných predajov v minulosti. Keď sa k tomu pridá možnosť osobne hovoriť so zakladateľmi fondu, možnosť „ohmatať“ si jeho podkladové aktívum, potom ste na správnej adrese.
Vojtěch Dobeš
motoristický novinár
Investície do klasických áut je (rovnako ako akákoľvek iná zberateľská investícia) vhodná len pre ľudí, ktorí im rozumejú a majú z ich vlastníctva radosť. Pravdepodobnosť, že na klasickom voze nenormálne zarobíte, je dnes, keď sa z takýchto investícií stala móda, už minimálna. Správne vybrané klasické auto, zvlášť potom nejaké, ktoré sa klasikou ešte len stáva, stále môže byť dobrou investíciou, ale musíte vedieť, aké vybrať. Nielen model a ročník, ale aj stav. Keď sa zo zachovalého originálu vykľuje kus na renováciu, je z investície čierna diera na peniaze. Navyše musíte počítať s tým, že vás prevádzka takéhoto auta bude niečo stáť. Ak beriete do úvahy garážovanie, bežnú údržbu a podobné náklady ako cenu utratenú za prevádzkovanie svojho koníčka, ktorému by ste sa chceli venovať aj tak, môže investície vyjsť dobre, pretože mnoho áut skutočne na cene rastie. Taká cena, aby sa vyplatila aj po započítaní nákladov, je ale veľmi vzácna.
Štěpán Křeček
hlavný ekonóm BH Securities
Korona krízu štáty riešia menovými a rozpočtovými stimulmi, pumpujú do ekonomiky peniaze. Podstatná časť týchto peňazí skončí v rôznych typoch aktív. To sa pochopiteľne nevyhne ani raritným autám: ich ceny už vzrástli a pravdepodobne v tom budú pokračovať. Raritné vozy dokážu investorom prinášať vysoko nadštandardné zhodnotenie pri akceptovateľnej miere rizika. Navyše je to typ investície spojený s množstvom emócií a zážitkov. Do raritných áut ale nie je dobré investovať prvý zarobený milión. Je to alternatívna investícia, pre ľudí, ktorí chcú rozšíriť a diverzifikovať svoje portfóliá. Väčšina automobilov časom stráca na hodnote. Vybrať tie, ktoré na hodnote získajú, nie je jednoduché. Výnimočnosť zberateľsky cenených automobilov môže byť daná napríklad obmedzenou mierou produkcie alebo zlou dostupnosťou. Podporiť ju môže pretekárska alebo iná zaujímavá história. Na vyhľadávanie investícií do raritných automobilov sa špecializuje napríklad náš fond Engine Classic Cars. V Česku je unikátny, odporúčam zoznámiť sa s jeho fungovaním.
Zdroj: peníze.cz
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.