Investovať možno aj do automobilov, cena veteránov v čase rastie

Akcie Zaujímavosti

V krízovom období sú akciové trhy často ako na hojdačke, neistý je aj cenový vývoj nehnuteľností a ceny zlata teraz mieria k rekordným výšinám. Zaujímavou investičnou alternatívou, a to nielen v turbulentných časoch, tak môžu byť napríklad obrazy, zbierky vín či historické autá.

Väčšina bežných automobilov samozrejme časom na hodnote stráca, takže vedieť vybrať tie, ktoré naopak na hodnote získajú, nie je podľa odborníkov vždy jednoduché.

„Kľúčové je nájsť unikátne, zberateľsky cenené a vzácne automobily. Ich výnimočnosť môže byť daná napríklad obmedzenou mierou ich produkcie alebo dostupnosti. To môže byť podporené závodnou alebo inou zaujímavou históriou. Cenené sú napríklad limitované edície vozov, ktoré vznikli pri príležitosti okrúhlych výročí automobiliek,“ uviedol Štěpán Škrečok, hlavný ekonóm spoločnosti BH Securities.

Jeden z fondov kvalifikovaných investorov, Engine Classic Cars, sa na nákup a predaj raritných automobilov zameriava.

Zaujímavé výnosy s vôňou benzínu

Cena zaujímavých veteránov, ktorých výroba sa ukončila už pred mnohými rokmi a postupne ich je teda na trhu k dispozicii čoraz menej, postupne rastie. Investori o ne prejavujú záujem buď z nostalgie, alebo podobne ako v prípade umenia, kvôli diverzifikácii svojich investícií. A výnosy s vôňou benzínu môžu byť podľa Škrečka veľmi zaujímavé – fondu Engine Classic Cars sa v posledných dvoch rokoch darilo dosahovať ročný výnos 8%.

Úspešnosť investícií do zberateľských vozidiel je v poslednej dobe podporená rastúcim dopytom v ázijských krajinách. Darí sa im ale aj na trhoch vo východnej Európe, kde pribúdajú záujemcovia o lukratívne aktíva, ako sú práve zberateľské automobily.

„Často sme svedkami, kedy detská záľuba v zbieraní modelov autíčok prerastie v dospelosti do podoby zbierania veteránov. Investori mávajú najväčší záujem o automobily, s ktorými sa hrali v detstve. Je v tom veľa emócií a nostalgie. Čo sa týka značiek, dominuje Ferrari, Porsche, Bugatti, Mercedes, Rolls Royce, Jaguar a Aston Martin. V Česku je záujem napríklad o značky Praga či Laurin a Klement,“ upozornil Škrečok.

Ako ďalej uviedol, na rozdiel od akcií je trh so zberateľskými vozmi stabilný. „Prirovnal by som ho k realitnému trhu, kde sa na koronavírus zareagovalo obmedzením množstva vykonávaných transakcií. Pokles cien zatiaľ nezaznamenali. Dúfame, že sa na trh dostanú kúsky, ktoré na ňom dlho neboli. Vidíme to ako príležitosť k nákupu. Avšak neočakávame, že by dochádzalo k výraznému zlacňovaniu zberateľských vozidiel. Jedná sa o relatívne malý trh, kde sa vždy môžu objaviť noví nadšenci,“ dodal Škrečok.

Cárovná Volha aj za viac ako sto tisíc

Nie každý si pochopiteľne hneď môže dovoliť kupovať Ferrari. Vyhľadávaným veteránom sa v posledných rokoch stáva napríklad aj Škoda 105, ktorá sa v Čechách vyrábala v rokoch 1976 až 1988. Zatiaľ čo ešte nedávno bola „k mání“ takpovediac za babku, dnes ju nájdete za desiatky tisíc českých korún. Samozrejme vždy záleží na tom, v akom stave je konkrétne auto.

V Česku je stále registrovaných tiež viac ako 1 100 vozidiel Volga Gaz 21. Ich priemerný vek je 54,5 roka. Luxusný sovietsky voz prezývaný „cárovná“ sa prestal vyrábať pred 50 rokmi. Ceny „cároven“, ktoré boli za minulého režimu určené predovšetkým pre štátnu správu, ako služobné autá štátnych podnikov, prípadne pre políciu či taxislužbu, pred renováciou začínajú na desiatkach tisíc korún.

Zachované alebo renovované „cárovné“ potom vyjdú podľa automobilového analytika Antonína Šípka na viac ako 100 tisíc českých korún. „Bežný český motorista nemal v minulosti veľa šancí takýto voz vlastniť. Výnimočným pre motoristov sa tento automobil stal až oveľa neskôr, a to ako cenený veterán,“ uviedol Šípek.

Počas koronakrízy vzrástol záujem o luxusné autá

Zostatková hodnota áut je individuálna podľa konkrétnej značky alebo aj daného modelu. Dlhodobo jedny z najlepších zostatkových hodnôt, ktoré sú dané najmä spoľahlivosťou vozu, má podľa odborníkov napríklad japonská značka Lexus.

„Od začiatku roka do marca boli predaje skvelé. V apríli sme vplyvom koronavírusovej situácie zaznamenali zásadný pokles, ale v máji predaje už opäť rástli. Mesiac jún bol podľa počtu objednávok dokonca najúspešnejším júnom v histórii značky Lexus na českom trhu, zaznamenali sme tridsať objednávok. Aj mesiac júl sa vyvíjal veľmi pozitívne,“ uviedol manažér značky Jakub Květoň. Podľa neho je tak reálne, že aj napriek koronakríze sa predaje Lexusu nebudú príliš líšiť od tých minuloročných.

To, že aj počas koronakrízy sa predaju luxusných áut u nás pomerne darilo, potvrdzuje aj Petra Suchánková zo spoločnosti Auta Super. Tá predala počas mája a júna celkovo 150 vozov prémiových značiek, medziročne o tretinu áut viac. „Najväčší záujem bol o nové modely značky Mercedes a o vozy prémiových značiek do dvoch rokov veku,“ uviedla Suchánková.

Najdrahším predaným bolo podľa nej Porsche 911 Turbo S, za ktoré kupujúci zaplatil vyše sedem miliónov českých korún.

Zdroj: novinky

Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu. 

Ohodnoť článok

Pridaj komentár