Black Friday (alebo aj „Čierny piatok“) tradične sprevádzajú zľavy a výpredaje. V tomto roku tento obchodný sviatok prichádza v čase silnejúcej krízy, ktorá podľa všetkého ovplyvní ponuku aj dopyt. Nielen Česko bojuje so stále sa zvyšujúcou infláciou as cenami energií, globálne reťazce zaznamenávajú výpadky v zásobovaní a nedostatok čipov naďalej ovplyvňuje trh s elektronikou.
Výraz Black Friday sa udomácnil skôr vo svojom anglickom variante a každoročne ho vyzerajú tí, ktorí pri nakupovaní radi ušetria. Hoci zľavové šialenstvo nedosahuje zďaleka takú mieru ako za oceánom, stáva sa Black Friday populárnym aj u nás.
Čo je Black Friday?
Black Friday je označenie pre deň, kedy predajcovia naprieč rôznymi odvetviami ponúkajú výrazné zľavy na svoje produkty a služby. Hoci nejde o oficiálny štátny sviatok, v mnohých amerických štátoch odmeňujú zamestnávatelia v tento deň svojich zamestnancov voľnom.
Zo Spojených štátov sa koncept Black Friday rýchlo rozšíril do celého sveta. Obľubu získal aj v Európe – a najmä v posledných rokoch sa pre mnoho obchodov stal dôležitou súčasťou predvianočných marketingových ponúk. Obchodníci lákajú zákazníkov na výrazné zľavy, často rádovo v desiatkach percent. Odborníci však pri nákupoch radia predovšetkým opatrnosť. Vždy je dobré overiť si z akej pôvodnej ceny sa zľava počíta. Niektoré ponuky potom nemusia byť také výhodné, ako sa na prvý pohľad zdá.
Kedy bude Black Friday?
Pre Black Friday je každoročne rezervovaný štvrtý novembrový piatok, v Spojených štátoch tak tento „nákupný sviatok“ nasleduje hneď po Dni vďakyvzdania. Pokiaľ sa tento rok chystáte nakupovať v rámci Black Friday aj vy, nezabudnite si v kalendári označiť dátum 26. novembra.
Minimálne v Spojených štátoch býva tento deň najrušnejšou a najobľúbenejšou nákupnou udalosťou. Európsky bchodníci sa však často neobmedzujú len na samotný „Čierny piatok“, ale ponúkajú svoje produkty za akčné ceny po celý týždeň, alebo dokonca kedykoľvek inokedy počas roka.
Pôvod Black Friday
Výraz Black Friday zrejme vôbec prvýkrát zaznel v súvislosti s prepadom amerického trhu so zlatom a s ním súvisiacim krachom burzy. Došlo k nemu 24. septembra 1869. Vtedy ešte nemal nič spoločné s nakupovaním. Do dnešnej podoby ho oveľa viac formovali udalosti z roku 1929. Po historicky najväčšom krachu newyorskej burzy začali zúfalí obchodníci ponúkať svoj tovar za zlomok pôvodnej ceny, aby získali späť aspoň časť nákladov.
Názov tak čiastočne reflektuje práve pokles cien, ktorý prišiel so začiatkom svetovej krízy, a jeho vplyv na obchodníkov. Priamo termín Black Friday sa ale začal používať až o niekoľko rokov neskôr vo Philadelphii. Najskôr teda ako označenie pre zložitú dopravnú situáciu, ktorá v Spojených štátoch pravidelne nastávala v piatok po Dni vďakyvzdania.
Až v 60. rokoch minulého storočia bol pojem oficiálne prenesený do sveta predvianočných nákupov. Začal sa totiž používať ako označenie pre deň, kedy sa tržby obchodníkov každoročne dvíhajú natoľko, že sa dostávajú z červených čísel do čiernych. Akčné ponuky spojené s týmto dnes sa postupne stali samozrejmosťou a obľúbenou tradíciou, bez ktorej si dnes mnoho zákazníkov nedokáže predstaviť svoje predvianočné nákupy.
Čo bude tento rok inak?
Udalosti posledných týždňov a mesiacov naznačujú, že tohtoročný Black Friday bude v mnohom neštandardný. Predajcovia stále bojujú s chýbajúcim tovarom. Na vine je nielen pandémia a výpadky v zásobovaní, ale aj nedostatok čipov, ktorý silne ovplyvnil trh s elektronikou.
Práve elektronika pritom tradične patrí medzi segmenty, na ktorých môžu zákazníci v rámci akcie pomerne výrazne ušetriť. Možno teda predpokladať, že obchody nebudú zlacňovať až tak výrazne a tiež že do akcií nezahrnú toľko tovaru ako v predchádzajúcich rokoch. Problémy sa ale netýkajú len elektroniky. V ohrození je väčšina produktov, ktoré k nám putujú z Číny a z juhovýchodnej Ázie. Napriek tomu väčšina obchodov deklaruje, že zákazníci o obľúbený Black Friday neprídu.
Nemenej zložitá je však situácia na strane samotných zákazníkov. Tu bude hrať úlohu predovšetkým zvyšujúca sa inflácia a ceny plynu a elektriny, ktoré výrazne ovplyvnili rodinné rozpočty mnohých domácností. Je tak pravdepodobné, že ani zákazníci nebudú chcieť utrácať toľko ako v predchádzajúcich rokoch a vianočné nákupy si viac rozložia. Z prieskumu spoločnosti Proficio vyplýva, že priaznivci Black Friday sa tento rok na nákup elektroniky ani nechystajú. Skôr sa zameria na módu, kozmetiku, hračky alebo na knihy.
zdroj: e15.cz