Spoločnosť Nikola upútala nedávno pozornosť mnohých investorov a obchodníkov.
Akcie výrobcu kamiónov poháňaných vodíkovými článkami a elektrického pickupu vystrelila raketovým tempom smerom nahor.
Nič zatiaľ nenasvedčuje tomu, že by sa trend mal v najbližšej dobe otočiť. Objavte príbeh spoločnosti, ktorý sa začína prezývať „nová Tesla“.
Akcie Nikola – vzlet ku hviezdam
Na finančných trhoch sa občas dejú neuveriteľné veci. Napríklad akcie autopožičovne Hertz posilnili o viac ako 1 000% aj po bankrote spoločnosti. A cez očakávania širokej verejnosti sa cena akcií Tesla vyšplhala až nad 1 000 dolárov, hoci spoločnosť tou dobou stále negenerovala žiadny zisk. Premrštené očakávania, pekný príbeh alebo možno predstavivosť môžu niekedy spôsobiť, že určitá akcia iracionálne extrémne posilní. Najnovším príkladom je akcia spoločnosti Nikola Motor.
Nikola Motor je spoločnosť, ktorá vyvíja nákladné automobily a pickupy poháňané elektrinou a vodíkom. Rovnako ako Tesla je Nikola pomenovaná po vynálezcovi – Nikola Tesla, ktorý vynašiel alternátor. Akcie Nikola sa začali obchodovať 4. júna na burze Nasdaq za cenu približne 10 dolárov a 9. júna bola prekonaná cena 90 dolárov. Ide o nárast o viac ako 800% v priebehu niekoľkých dní.
Vďaka veľkému nárastu mala spoločnosť po určitú dobu hodnotu takmer 30 miliárd dolárov, čo je oveľa viac, než napríklad hodnota spoločnosti Ford (24 miliárd dolárov) alebo Renault (6 miliárd dolárov). Ocenenie spoločnosti bolo blízko oceneniu 112 rokov starej spoločnosti General Motors (38 miliárd dolárov) s obratom 137 miliárd dolárov.
Reverzná fúzia s VectoIQ
V marci spoločnosť dokončila tzv. reverznú fúziu s VectoIQ. V prípade spätného IPO získava súkromná spoločnosť (Nikola) už kótovanú spoločnosť (VectoIQ). Týmto spôsobom bola Nikola schopná obísť zdĺhavý a komplikovaný proces IPO. Investori, ktorí obchodovali s akciami, opčnými listami alebo ich kombinácií pred fúziou, získali akcie Nikola už 3. marca.
Akcie VectolQ sa zmenila na Nikola, symbol sa zmenil na NKLA a investori dostali akcie Nikola (NKLA:NASDAQ), ktoré sa v dôsledku zlúčenia obchodujú na americkej technologickej burze Nasdaq, v pomere 1: 1 k akciám VectolQ. Vďaka fúzii dostala Nikola viac ako 700 miliónov dolárov v hotovosti. Väčšina pochádzala od súkromných kapitálových spoločností. To umožnilo veľkým hráčom, akým je napríklad Fidelity Investment, získať podiel v spoločnosti za atraktívnu cenu.
Elektrina vs. vodík
Spoločnosť založil v roku 2014 Trevor Milton, ktorý má mnoho spoločného so zakladateľom Elonom Muskom. Je tiež miliardár, fanúšik alternatívnych zdrojov energie a veľmi aktívny na Twitteri. Milton vyvinul rad plne elektricky poháňaných vozidiel.
Nikola sa odlišuje od Tesly tým, že vozidlá jazdia na vodík vďaka palivovému článku. Navyše, kamióny od spoločnosti Nikola sú oveľa ľahšie. Výhodou vodíka je, že dobíjanie zaberie oveľa menej času. Nabíjanie elektrickej batérie momentálne trvá najmenej 30 minút, ale v praxi často oveľa dlhšie, zatiaľ čo doplnenie automobilu vodíkom je rovnako rýchle ako doplnenie benzínu alebo nafty. Nikola chce na tento účel tiež vybudovať vlastnú infraštruktúru doplňovacích staníc.
A práve zameranie na vodík priťahuje záujem mnohých investorov. Vodíkové akcie sa s rozvojom vodíkových technológií v posledných rokoch stávajú čoraz populárnejšie. Štúdia KPMG v skutočnosti ukázala, že väčšina generálnych riaditeľov energetických spoločností považuje palivové články za lepšiu alternatívu k batériám.
Ako funguje vodíkový pohon?
Pri výrobe vodíka sa voda pomocou elektriny delí na kyslík a vodík. Oba prvky sa následne rekombinujú v palivových článkoch. Táto reverzná elektrolýza vytvára elektrický prúd, ktorý možno použiť na pohon elektrického motora. Myšlienka riadenia áut týmto spôsobom nie je nová. Výrobcovia automobilov vykonávajú intenzívny výskum už od začiatku tisícročia. Teraz však táto technológia dozrela do štádia, kedy je dostatočne lacná a efektívna, aby sa dala aplikovať.
Veľkou výhodou vozidiel s palivovými článkami je fakt, že vodík nahradzuje benzín alebo naftu ako zdroj energie. Vodík má takmer trojnásobok energetickej hustoty benzínu. Vozidlá poháňané vodíkom sú momentálne schopné prejsť vzdialenosť viac ako 600 km a dobytie batérie trvá len 3 minúty.
Kritika a neistota
U akcie Nikola sa teraz bezpochyby jedná o obrovskú investičnú bublinu. Spoločnosť zatiaľ nezarobila jediný dolár predajom svojich produktov a má obrovské (často až nereálne) plány do budúcnosti. Výsledkom je, že spoločnosť je terčom kritiky od rady renomovaných analytikov.
Pre zaujímavosť – známy autor a investor Andrew Left, ktorý je známy pre svoje krátke investície, na svojej webovej stránke Citron Research poukazuje na fakt, že ocenenie Nikoly je smiešne. Pri trhovej valuácií 30 miliárd dolárov Tesla už dávno vyrábala automobily. Navyše zakladateľ spoločnosti údajne predal svoje vlastné akcie za cenu 10 dolárov. Okrem toho spoločnosť zatiaľ nedisponuje žiadnym reálnym duševným vlastníctvom a nárast v posledných týždňoch bol len dôsledkom veľkej reklamy.
Skutočnosť, že mnoho ľudí súhlasí s Andrewom Leftom, dokazuje skutočnosť, že krátke pozície na akcie Nikola sa stali nesmierne drahé. Požičať si akcie za účelom skracovania v súčasnosti stojí 515% ročne. To znamená, že krátke pozície sú zaujímavé iba v krátkodobom horizonte, pretože inak vaše zisky pohltia úroky. Dôvod je jednoduchý – dopyt po akciách je vysoký, ale ponuka (požičiavanie) je obmedzená.
Opční obchodníci takisto špekulujú ohľadom poklesu tejto akcie, čo sa odrazilo na cene opcií. Pozrime sa na opcie s dátumom expirácie 17. júla 2020. Napríklad, 95 dolárový PUT v súčasnosti stojí 56 dolárov, čo znamená, že akcie Nikola musia klesnúť až pod 39 dolárov, aby opcie generovali zisk.
Plány a vyhliadky
Spoločnosť predpovedá na celý rok 2020 nulové príjmy a zameriava sa iba na tržby vo výške 1 miliardy dolárov do roku 2023. Nikola očakáva, že sa obrat medzi rokmi 2022 a 2025 zvýši o 165%. Rovnako ako Tesla aj Nikola pracuje s rezervačným systémom pre svoje vozidlá. Trevor Milton nedávno prostredníctvom Twitteru oznámil, že zákazníci si od 29. júna budú môcť rezervovať vyzdvihnutie modelu Badger. Jedná sa o poloelektrický automobil, ktorý bude verejnosti predstavený počas exhibície koncom tohto roka.
Ďalším plánovaným produktom je nákladný automobil Tre, ktorého výroba sa začne v roku 2021. Nikola tiež očakáva, že čoskoro začne výstavbu továrne v Arizone, ktorá by mala byť aktívna do konca budúceho roka. Výroba vozidiel na vodíkový pohon bude nasledovať 2 roky potom, čo Nikola vybuduje sieť vodíkových čerpacích staníc. Plány sú veľmi ambiciózne, ale s veľkou pravdepodobnosťou môžeme očakávať rad komplikácií a nedodržanie avizovaných termínov.
Rezervácie a predpredaj – už 14 600 rezervácií
Vedenie spoločnosti avizovalo, že už bolo rezervovaných cez 14 600 nákladných vozidiel za cenu približne 10,2 miliardy dolárov. Otázkou však je, ako dlho bude trvať toľko vozidiel vyrobiť. Aj u spoločnosti Tesla sme mohli vidieť, ako počiatočné problémy s výrobou môžu negatívne ovplyvniť plány spoločnosti.
Spoločnosť AB Inbev, ktorá sa zaoberá výrobou piva, už objednala 800 nákladných vozidiel. Viac ako 50% záujemcov sú veľké spoločnosti s dobrým ratingom. Nikola si myslí, že ekologicky zodpovedné spoločnosti (Coca-cola, WalMart, Pepsi, Amazon, …), ktoré chcú znižovať svoje emisie CO2, nakoniec tiež nahradia súčasné spôsoby prepravy – kamiónmi na vodíkový pohon.
Zdroj: lynxbroker
Odmietnutie zodpovednosti: prevádzkovatelia webovej stránky, jej vydavatelia, vlastníci a sprostredkovatelia nezodpovedajú za straty alebo škody, peňažné alebo iné, ktoré vyplývajú z tu uverejneného obsahu.